15. maj 2012

Sådan laver du "dine egne" sprogstimulerende apps til ipad/iphone/ipod

Der findes VIRKELIG mange engelsksprogede apps som kan bruges til sprogundervisning og -træning samt læse/skrive indlæring. De fleste fungerer bare ikke optimalt for os dansktalende mennesker. Apps der handler om matematik kan man ofte bruge selvom man ikke forstår sproget, men hvis man skal have fuldt udbytte af en app, der beskæftiger sig med noget sprogligt, skal den være på det sprog man vil lære noget om.

Customizing
Apps fra Grasshopper og Aligator Apps
I mange apps kan man indstille sværhedsgraden, slå lyden fra eller til eller vælge om man fx vil have 4 eller 24 brikker. Men der findes også apps hvor man i endnu højere grad kan tilpasse indholdet til sine behov. Apps hvor man kan ændre på de mere grundlæggende funktioner og elementer. DET er rigtig smart, både fordi man får mulighed for at bruge disse, i udgangspunktet engelsksprogede, apps med dansktalende børn, ved blot at at optage nye lydspor og indtaste danske stavemåder, men også fordi man på denne måde kan skræddersy et spil eller en opgave så den rammer ens barn bedre...
  • Har man nogle bestemte danske lyde eller ord man vil træne, kan man lægge dem ind selv.
  • Man kan fjerne alle de "kedelige" billeder af frugter, hvis ens barn kun interesserer sig for biler.
  • Man kan vælge ord, lyde, koncepter og billeder, der passer til barnets niveau og nærmeste udviklingszone.
  • Brug af visuel og/eller auditiv støtte til opgaverne kan kontrolleres.
  • Barnets motivation holdes måske bedre oppe, hvis spillet siger at "Vera er den vildeste bogstavskriver i Valby" end hvis en ukendt amerikaner bare siger hun var "Great!".
  • Barnet får mulighed for selv at være med til at lave sit eget spil, hvilket i sig selv er en mulighed for træning af de samme ting, som det færdige spil går efter at træne. Og ligesom mad smager bedre når børnene selv har været med til at lave det, er et spil man har engageret sig i at lave altid sjovere at spille.
Hvordan gør jeg så?
Jeg har fundet en del apps som man kan customize rigtig store dele af. Det kræver selvfølgelig lidt ekstra arbejde, men det er det værd!
Når du har installeret appen på ipad (mange apps virker også på iphone/ipod, men jeg synes klart ipad er at foretrække til denne her type aktiviteter) går du ind i indstillinger/settings. Den måde man tilpasser en app til sit behov, er forholdsvis ens i de apps jeg har fundet.

Se videoerne, hvor jeg grundigt forklarer hvordan man customizer appen: "Preschool games - Little Puzzles fra GrasshopperApps del 1 og del 2. Eller videoerne herunder hvor det gennemgås en smule hurtigere med hhv Photo Touch - Farm Animals fra GrasshopperApps og Animal Zoo - Flashcards fra AlligatorApps


Photo Touch - Farm Animals


Animal Zoo - Flashcards

Hvordan involverer man barnet?
For at Bjørn får mere lyst til at spille de spil jeg customizer til ham, forsøger jeg at engagere ham ved at involvere ham i processen. På videoerne herunder kan du se, hvordan jeg forsøger at gøre det til en lille "skattejagt" at finde ting, vi skal tage billeder af, til brug i et stavespil.
Først i hele huset

og så på hans værelse

Efterfølgende eller dagen efter er han med til at optage lydfilerne til nogle af ordene (så mange han gider). På et tidspunkt når han sover redigerer jeg i de ord han har valgt, så de passer til hans niveau. Lige nu holder vi os fx til lydrette, hyppige, kendte og/eller nyttige ord, når det gælder stavning.

Hvis jeg fx skulle lave et spil, der skulle træne udtalen af lyden /s/ ville vi gå på en specifik S-skattejagt i huset (og måske på gaden - det er jo det smarte ved en transportabel iPad).
Husk også, at "skattejagten" i sig selv, som aktivitet, er mindst ligeså stimulerende for sproget, som spillene bliver, så forsøg altid at inkludere inklusion i produktionen :)

Jeg forudser at vi løbende vil tage billeder, enten med iPad eller far's iPhone, når vi er ude et sted og vi støder på et ord eller en ting Bjørn har svært ved at udtale/stave til, synes er sjove at udtale/stave til, eller som han bare finder interessant. Når vi så kommer hjem, kan jeg hurtigt tilføje billede til de customizede spil vi har på iPaden.

Hvilke apps kan jeg customize? 
Det er lidt en flydende grænse, nogle apps kan du tilpasse en smule, andre kan du sætte op næsten helt som du vil og ændre alle lyde og billeder i.
Producenterne: GrasshopperApps (her er link til deres AppStore) og AlligatorApps/Innovative mobile (her er link til deres AppStore) har rigtig mange gratis (!) fully customizable apps.
De er helt klart de bedste jeg har fundet til dette formål.

Apps fra andre udviklere der har gode customizing muligheder OG er gratis kunne være:
Futaba fra INKids, Scene & Heard LITE, AlphaBaby Free eller ChoiceBoard Creator.

https://itunes.apple.com/dk/app/scene-heard-lite/id489482508?mt=8&uo=4&at=10lPzD
Apps som koster lidt eksempelvis: Adam's Game toddler voice flashcards til 12kr, Tapikeo til 24kr, nogle af Mobile education's apps,Word SLapPs Vocabulary 30kr,




https://itunes.apple.com/dk/app/word-slapps-vocabulary/id413888079?mt=8&uo=4&at=10lPzD&ct=wordslap
https://itunes.apple.com/dk/app/alphababy/id321916100?mt=8&uo=4&at=10lPzD&ct=alphababyNår jeg har haft iPad i lidt længere tid (på nuværende tidspunkt under 1 uge :-) laver jeg helt sikkert en update af disse anbefalinger.

Se alle de apps jeg anbefaler her